مشاوره کودکان بیش فعال به معنای کمک به کودکانی است که علائم ADHD (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) دارند. در این نوع مشاوره، تمرکز بر روی رفتارها است و نه احساسات. هدف اصلی آن این است که به کودکان یاد داده شود چگونه انرژی منفی و مخرب خود را به افکار و اعمال مثبت

تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر : 1210
مشاوره کودکان بیش فعال چگونه است؟ کنترل رفتارهای ADHD

مشاوره کودکان بیش فعال به معنای کمک به کودکانی است که علائم ADHD (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) دارند. در این نوع مشاوره، تمرکز بر روی رفتارها است و نه احساسات. هدف اصلی آن این است که به کودکان یاد داده شود چگونه انرژی منفی و مخرب خود را به افکار و اعمال مثبت تبدیل کنند. مشاوره رفتاردرمانی تأثیری بر روی علائم واقعی ADHD ندارد و نحوه عملکرد مغز کودک را تغییر نمی‌دهد، اما به او مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد که در مدرسه، خانه و جامعه موفق‌تر باشد.

در صورت تشخیص ADHD در کودک، پزشکان عموماً مشاوره رفتاردرمانی را توصیه می‌کنند. اگر کودک در دوران پیش‌دبستانی باشد، معمولاً مشاوره به عنوان راه‌حل اولیه پیشنهاد می‌شود. تحقیقات نشان داده است که مشاوره برای کودکان خردسال مانند درمان دارویی موثر است.

در صورتی که مشاوره بهبود قابل توجهی در کودک نداشته باشد یا علائم ADHD شدیدتر باشد، پزشک ممکن است دارو را به کودک تجویز کند. براساس توصیه‌های آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، درمان رفتاردرمانی همراه با مصرف دارو برای کودکان بالای 6 سال توصیه می‌شود.

بعضی از مشاوران از بازی‌درمانی برای برقراری ارتباط با کودکان خردسال استفاده می‌کنند، اما تحقیقات نشان نداده است که بازی‌درمانی یا گفتگودرمانی می‌تواند علائم ADHD را در این کودکان کاهش دهد.

مشاوره کودکان بیش فعال به معنای کمک به کودکانی است که علائم ADHD (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) دارند. هدف اصلی این نوع مشاوره این است که به کودکان یاد داده شود چگونه رفتارهای مناسب‌تری داشته باشند، رفتارهای مخرب خود را کاهش دهند و احساسات خود را به شیوه‌ای صحیح و مسالمت‌آمیز بیان کنند. در این مشاوره، مهارت‌هایی به کودکان آموزش داده می‌شود که در مدرسه، خانه و جامعه موفق‌تر باشند.

مشاوره معمولاً به همراه آموزش والدین انجام می‌شود. والدین در جلسات مشاوره با مشاور صحبت می‌کنند و راه‌کارهای مناسب برای مدیریت رفتارهای کودک خود را یاد می‌گیرند. همچنین، آموزش مدیریت استرس نیز می‌تواند به والدین کمک کند تا در مواجهه با علائم ADHD در فرزندانشان خونسردی حفظ کنند.

در جلسات مشاوره، با درمانگر درباره رفتارهای چالش‌برانگیز کودک صحبت می‌شود و برنامه‌ای برای بهبود این رفتارها تهیه می‌شود. این برنامه ممکن است شامل تنظیم سیستم پاداش و جریمه در خانه باشد. به این صورت که کودک برای انجام وظایف خود پاداش دریافت می‌کند و مورد تشویق قرار می‌گیرد، در حالی که در صورت عدم انجام وظایف، امتیازات را از دست می‌دهد.

هدف از ایجاد سیستم پاداش و جریمه، تشویق رفتارهای مثبت در کودک است. جلسات مشاوره هفتگی برای بررسی پیشرفت کودک و یافتن راه حل‌های مناسب برگزار می‌شود. همچنین، کودک نیز یک بار در هفته به درمانگر مراجعه می‌کند تا مهارت‌های لازم را برای انجام وظایف خود یاد بگیرد و استراتژی‌هایی را برای رسیدن به اهداف در محیط خانه و مدرسه به دست آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.