درد کمر یکی از مشکلاتی است که بیشتر زنان ممکن است با آن مواجه شوند. این درد معمولاً به مرور زمان به شکل مزمن تبدیل می‌شود. برخی از بیماری‌ها و شرایط مرتبط با درد کمر در زنان شایع‌تر هستند و ممکن است اختصاصی برای آن‌ها باشند. اغلب مشکلات مرتبط با کمردرد در زنان پس از

تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر : 2513
عوامل کمردرد در بانوان

درد کمر یکی از مشکلاتی است که بیشتر زنان ممکن است با آن مواجه شوند. این درد معمولاً به مرور زمان به شکل مزمن تبدیل می‌شود. برخی از بیماری‌ها و شرایط مرتبط با درد کمر در زنان شایع‌تر هستند و ممکن است اختصاصی برای آن‌ها باشند. اغلب مشکلات مرتبط با کمردرد در زنان پس از سن یائسگی (بیش از ۵۰ سال) مشاهده می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل شایع کمردرد در زنان و دلایل بروز آن‌ها، ادامه مطلب را بخوانید.

1. سندرم پیریفورمیس:

سندرم پیریفورمیس به درد ناشی از اسپاسم عضله پیریفورمیس گفته می‌شود. این عضله بزرگ در عمق باسن قرار دارد و تحت تأثیر تغییرات هورمونی و بارداری زنان قرار می‌گیرد. سندرم پیریفورمیس معمولاً باعث تحریک یا فشرده شدن عصب سیاتیک می‌شود که دردی مشابه درد سیاتیک ایجاد می‌کند. این سندرم می‌تواند به مشکلات زیر منجر شود:
– درد مزمن در ناحیه باسن که با حرکات مفصل ران تشدید می‌شود.
– درد در هنگام بلند شدن از رختخواب.
– ناتوانی در نشستن طولانی مدت.
– تشعشع درد به پشت ران و ساق پا.

علائم کمردرد در زنان معمولاً زمانی که دراز می‌کشید بهبود می‌یابند.

2. اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک:

اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک به درد ناشی از مفصل ساکروایلیاک مرتبط است. این مفصل پایین ستون فقرات را به لگن متصل می‌کند. مشکلات مفصل ساکروایلیاک از شایع‌ترین علل کمردرد در زنان است. زنان معمولاً سطح مفصل ساکروایلیاک کمتری نسبت به مردان دارند و این باعث تمرکز بیشتر تنش‌ها در این مفصل می‌شود. همچنین، استخوان خاجی در زنان پهن‌تر، ناهموارتر و کمتر انحنایی دارد، که ممکن است باعث ایجاد مشکلات در مفصل ساکروایلیاک شود.

این فاکتورها و تفاوت‌های آناتومیکی می‌توانند خطر انحراف مفصل SI (ساکروایلیاک) را در زنان جوان‌تر افزایش دهند. اختلال عملکرد مفصل SI همچنین ممکن است علائمی شبیه سیاتیک ایجاد کند. ویژگی‌های مشترک عبارتند از:

– درد در پایین کمر
– درد مبهم یا دردناک مستقیماً روی باسن که گاهی ممکن است به درد شدید تبدیل شود
– درد شدید، کوبنده یا تیرکشی در ران که معمولاً از زانو عبور نمی‌کند

درد مفصل SI معمولاً هنگام نشستن، درازکشیدن روی پهلوی آسیب دیده یا بالا رفتن از پله‌ها بیشتر می‌شود. استفاده از تجهیزات پزشکی می‌تواند به شما در کاهش درد کمر کمک کند.

3. آرتروز ستون فقرات:

ساییدگی و پارگی آرتریت (استئوآرتریت) مفاصل فاست (مفاصلی که مهره‌ها را به هم متصل می‌کنند) در زنان رایج است. این خطر با افزایش سن یا وزن بیشتر می‌شود.

استئوآرتریت ستون فقرات باعث تخریب غضروف فیبری در مفاصل فاست می‌شود. بدون غضروف، استخوان‌ها ممکن است به هم ساییده شده و درد ایجاد کنند. آرتروز کمر می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

– درد در قسمت بالای یا پایین کمر، کشاله ران، باسن و ران‌ها
– سفتی و درد کمر در صبح
– درد متناوب یا شدت گرفتن درد

درد ممکن است در یک طرف کمر ایجاد شود و با فشار خارجی بیشتر شود یا هنگام خم شدن به جلو تسکین یابد.

4. اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو:

وقتی مهره‌ای در ستون فقرات به دلیل دژنراسیون روی مهره زیر خود لغزش پیدا می‌کند، به آن اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو گفته می‌شود. این بیماری در زنان یائسه به دلیل کاهش سطح استروژن رایج‌تر است.

هنگامی که استروژن کم است، تخریب دیسک مهره‌ای افزایش می‌یابد و رباط‌هایی که مهره‌ها را در کنار همتصل می‌کنند، ضعیف‌تر می‌شوند. این باعث می‌شود که مهره‌ها به طور نرمال در موقعیت خود نمانده و لغزش پیدا کنند.

اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

– درد کمر که به باسن و رانها تابیده می‌شود
– درد شدید هنگام تمرین یا فعالیت فیزیکی
– استفراغ درد
– احساس سستی در پاها یا مشکلات در حرکت

در صورت بروز هر یک از این علائم، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.

5.درد دنبالچه (کوکسیدینیا):

درد دنبالچه (کوکسیدینیا)، اغلب به دلیل ضربه‌ای که به انتهای دم ستون فقرات وارد می‌شود، ایجاد می‌شود. این مشکل بیشتر در زنان رخ می‌دهد، به خاطر تفاوت در شکل و زاویه لگن و آسیبی که در هنگام زایمان بوجود می‌آید. دنبالچه وظیفه تحمل وزن در هنگام نشستن را دارد. اگر این منطقه آسیب ببیند، ممکن است درد ایجاد شود، به خصوص در موارد زیر:

– نشستن بر روی سطوح سخت
– نشستن با انحراف به عقب تا حدودی

درد کوکسیدینیا پس از ایستادن به طور ناگهانی کاهش می‌یابد. برای کاهش درد دنبالچه، ممکن است ترجیح دهید به جلو خم شده و یا هر بار به باسن تکیه دهید.

6.اندومتریوز:

اندومتریوز یک اختلال زنانه است که به طور انحصاری زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این وضعیت، بافت‌های رحم در خارج از رحم رشد می‌کنند. علائم معمولی آن شامل موارد زیر است:

– دوره‌های قاعدگی دردناک و شدید همراه با درد شکم و لگن پایین
– درد در ناحیه تناسلی
– درد کمر، به ویژه در دوران قاعدگی

درد لگن یا کمر می‌تواند به شدت مزمن شود و در طی دوره قاعدگی تشدید شود.

7. شکستگی های ناشی از پوکی استخوان:

پوکی استخوان به وقوع می‌پیوندد وقتی تراکم استخوان کاهش یابد و استخوان شکننده و حساس به شکستگی شود. زنان پس از یائسگی چهار برابر بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. این تفاوت ممکن است به دلیل کاهش هورمون استروژن، از دست دادن استخوان در سنین پایین‌تر و سرعت بیشتری که استخوان‌ها از دست می‌دهند، باشد.

پوکی استخوان به تنهایی می‌تواند منجر به درد استخوان شود ولی معمولاً می‌تواند باعث شکستگی فشاری در ستون فقرات شود که باعث درد شدید کمر می‌شود. شکستگی فشاری در ستون فقرات ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

– درد حاد و محدود در ناحیه کمر، معمولاً در میانه کمر یا ناحیه وسط و پایین کمر
در صورتی که با هر یک از این شرایط مواجه هستید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی بدهد و برنامه درمانی مناسب را برای شما تدوین کند. پزشک شما ممکن است از روش‌های مختلف درمانی استفاده کند از جمله داروها، تمرینات فیزیکی، فیزیوتراپی، و در موارد شدیدتر، روش‌های جراحی را پیشنهاد دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.