پوکی استخوان به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی و استخوانی شناخته می‌شود. این بیماری در زنان بعد از یائسگی بسیار رایج است. پوکی استخوان به آهستگی پیشرفت می‌کند و در گذر زمان می‌تواند منجر به تضعیف استخوان‌ها و حتی شکنندگی آن‌ها شود. بد نیست بدانید که این بیماری ارثی و اکتسابی است. بیماری پوکی

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر : 2533
آیا پوکی استخوان درد دارد؟

پوکی استخوان به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی و استخوانی شناخته می‌شود. این بیماری در زنان بعد از یائسگی بسیار رایج است. پوکی استخوان به آهستگی پیشرفت می‌کند و در گذر زمان می‌تواند منجر به تضعیف استخوان‌ها و حتی شکنندگی آن‌ها شود. بد نیست بدانید که این بیماری ارثی و اکتسابی است. بیماری پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که در ازای از بین رفتن بافت‌های کهنه استخوانی بافت جدیدی جایگزین آن‌ها نمی‌شود. خوشبختانه راه‌کارهای زیادی برای پیشگیری از بروز این بیماری و کنترل آن وجود دارد. در ادامه بیشتر در مورد علائم پوکی استخوان، علت بروز آن، تشخیص و درمان آن صحبت خواهیم کرد.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یا همان Osteoporosis یکی از بیماری‌های ارتوپدی است که منجر به ضعیف شدن بافت استخوان می‌شود. دقت کنید فشارهایی که در حالت عادی منجر به آسیب سیستم اسکلتی نمی‌شوند ممکن است در زمان بیماری اُستئوپروز باعث شکستگی استخوان شوند، از سرفه کردن گرفته تا خم شدن یا حتی برخورد جزئی.

متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه علائم مشخصی ندارد و ممکن است فرد بعد از سال‌ها متوجه وجود بیماری شود، درست زمانی که بیماری کاملا پیشرفت کرده است.

علت پوکی استخوان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید استخوان‌ها بافت زنده‌ای هستند که دائما در حال ترمیم و بازسازی خود هستند. در واقع زمانی که بافت‌های قدیمی از بین می‌روند در حالت طبیعی باید بافت جدید جایگزین آن‌ها شود. اما زمانی که فرد درگیر اُستئوپروز است در ازای از بین رفتن بافت کهنه بافت نو جایگزین نمی‌شود و همین موضوع باعث متخلخل شدن یا ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود.

زمانی که افراد جوان هستند ریسک ابتلا به پوکی استخوان کمتر است به این خاطر که سرعت تشکیل بافت‌های جدید بسیار بالا است، تا جایی که تا سن ۳۵ سالگی اکثر افراد به حداکثر توده استخوانی خود می‌رسند. اما افزایش سن منجر به کند شدن این روند و حتی توقف آن می‌شود.

از فاکتورهایی که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد بالای ۵۰ سال
  • زنان بیشتر از مردان درگیر این بیماری می‌شوند، مخصوصا زنانی که در دوران یائسگی هستند
  • افرادی که سابقه پوکی استخوان در خانواده دارند
  • افرادی که به طور طبیعی ساختمان اسکلتی ضعیف‌تر و نازک‌تری دارند
  • افرادی که سیگار، الکل و تنباکو مصرف می‌کنند
  • افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مانند پرکاری تیروئید و پاراتیروئید
  • افرادی که برخی داروهای خاص مانند داروهای تشنج، درمان سرطان و استروئید مصرف می‌کنند
  • عادات بد غذایی مانند کمبود کلسیم در رژیم غذایی، پرخوری یا بی‌اشتهایی
  • عدم فعالیت کافی و کم تحرکی
  • چاقی و اضافه وزن

با علائم و نشانه‌های پوکی استخوان آشنا شوید

متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه علائم مشخصی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که تشخیص آن به تعویق بیفتد و بیماری به مرحله پیشرفته برسد. به همین خاطر است که در دنیای پزشکی به پوکی استخوان بیماری خاموش گفته می‌شود.

یکی از شایع‌ترین علائم پوکی استخوان شکستگی ناگهانی و غیرمنتظره استخوان‌ها است. با اینکه این بیماری علائم واضحی ندارد اما فرد ممکن است متوجه برخی تغییرات در بدن خود شود، از جمله:

  • خمیدگی قامت
  • کاهش قد به مرور زمان
  • شکستن استخوان‌ها با کمترین ضربه و فشار
  • کمر درد مزمن

آیا پوکی استخوان درد دارد؟

آیا پوکی استخوان درد دارد؟

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا پوکی استخوان درد دارد؟

از آن جایی که این بیماری منجر به شکستگی‌های ناگهانی و تخریب بافت استخوانی می‌شود می‌تواند در نتیجه آسیب، منجر به بروز درد شود. همچنین زمانی که بیماری پیشرفت کند و مهره‌های ستون فقرات را درگیر کند باعث کمر درد مزمن می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

همان‌طور که گفتیم این بیماری در مراحل اولیه علائم مشخصی ندارد و نمی‌توان آن را تشخیص داد، مگر زیر نظر متخصص و با انجام آزمایش‌های دقیق.

به همین خاطر است که پزشکان توصیه می‌کنند در صورتی که فاکتورهایی که احتمال بروز بیماری با بیشتر می‌کنند شامل حالتان می‌شوند حتما زودتر به پزشک مراجعه کنید تا با دنبال کردن راه‌کارهای درمانی جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید.

به عنوان مثال اگر به صورت ژنتیکی این بیماری در خانواده شما رایج است، درگیر چاقی و اضافه وزن هستید یا اخیرا متوجه تغییر شکل اسکلتی بدن خود شده‌اید بهتر است که برای بررسی وضعیت خود از متخصص روماتولوژی کمک بگیرید.

تشخیص پوکی استخوان

تشخیص این بیماری تنها توسط پزشک باید انجام شود. پزشک می‌تواند به کمک معاینه بالینی، پرسش و پاسخ در مورد سوابق بیماری‌ها، بیماری‌های خانوادگی و همچنین برخی آزمایش‌ها از جمله آزمایش تراکم استخوان بیماری را تشخیص دهد. از دیگر روش‌هایی که به تشخیص دقیق‌تر کمک می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عکسبرداری اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • ارزیابی مهره‌های جانبی

راه‌کارهای درمان پوکی استخوان

آیا پوکی استخوان قابل درمان است؟

این بیماری به طور کامل قابل درمان نیست، مگر اینکه در مراحل اولیه و ابتدایی تشخیص داده شود. با این حال می‌توان با برخی راه‌کارهای درمانی جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

دقت کنید زمانی که فردی درگیر این بیماری می‌شود باید مدت طولانی مکمل‌های استخوانی و دارو مصرف کند تا روند ساخت بافت‌های جدید استخوانی را تحریک کند. به طور کلی رایج‌ترین روش کنترلی این بیماری دارو درمانی است.

پزشکان سعی می‌کنند با تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای ساخت بافت جدید استخوانی به کند شدن روند بیماری کمک کنند. از جمله داروهایی که برای پوکی استخوان تجویز می‌شوند می‌توانیم به مکمل‌های کلسیم، ویتامین D و… اشاره کنیم.

علاوه بر دارو درمانی روش‌های دیگری مانند تغییر سبک زندگی هم به کنترل بیماری کمک می‌کنند. وقتی از تغییر سبک زندگی صحبت می‌کنیم منظورمان ورزش و فعالیت منظم، دوری از سیگار و الکل، خواب کافی و مدیریت یک وزن ایده‌آل است.

آیا پوکی استخوان درد دارد؟

سخن پایانی

تمامی دردهای مفصلی ناشی از پوکی استخوان نیستند. اما زمانی که فرد شکستگی‌های جزئی و ناگهانی را تجربه می‌کند متوجه بیماری خود می‌شود. بنابراین بهتر است که برای پیشگیری از این بیماری به صورت سالانه وضعیت اسکلتی و استخوانی خود را بررسی کنید. مخصوصا زمانی که زنان دوران یائسگی را به پایان رسانده‌اند. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر داشتن یک مجله پزشکی بروز و داروخانه آنلاین دارای لیست کاملی از پزشکان معتبر به همراه راه ارتباطی با آن‌ها است. از دکتر زنان گرفته تا بهترین متخصص ستون فقرات و…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.