تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اکتبر 2025 - 14:07
48 بازدید
کد خبر : 59902
0 نظر

مدیرکل نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، بر لزوم تعهد جمعی بیماران، پزشکان، داروسازان، بیمه‌ها و نهادهای حرفه‌ای برای مصرف منطقی دارو تأکید کرد.

اعلام راهکارهایی برای مصرف منطقی دارو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایفدانا، نازیلا یوسفی، با اشاره به ضرورت مدیریت تقاضای دارو گفت: کاهش بیماری‌ها از طریق پیشگیری، ارتقای سواد سلامت عمومی و پرهیز از خوددرمانی از اقدامات مؤثر در این مسیر است.

وی افزود: پزشکان باید با پایبندی به راهنماهای بالینی بومی و اجتناب از تجویز داروهای غیرضروری به بهبود شرایط کمک کنند. همچنین داروسازان با خودداری از فروش داروی نسخه‌ای بدون نسخه و راهنمایی بیماران می‌توانند نقش مهمی در مدیریت مصرف ایفا کنند.

یوسفی با اشاره به نقش بیمه‌ها در حمایت از تجویز منطقی دارو تأکید کرد: نظارت بر الگوهای نسخه‌نویسی و تعرفه‌گذاری صحیح، موجب افزایش انگیزه برای رعایت پروتکل‌های درمانی خواهد شد.

به گفته وی، سازمان نظام پزشکی نیز باید بر تخلفات نسخه نویسی و تبلیغات دارویی نظارت کند.

یوسفی خاطرنشان کرد: دسترسی پایدار و عادلانه به دارو تنها با همکاری همه ذی نفعان محقق می‌شود و ادامه روند فعلی منجر به تداوم کمبودها خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + 16 =