اگر پستانهای شما در دوران بارداری فرورفته‌اند، نگران نباشید. بسیاری از مادران با این مشکل به ما مراجعه می‌کنند و با کمی تحریک دست، مشاهده می‌کنیم که نوک پستان به طور کامل خارج می‌شود. در موارد نادر، ما از روش‌های موجود استفاده می‌کنیم. مشکلی که برخی از مادران تازه وارد با آن روبرو هستند، این

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر : 2405
مشکل رایج دوران شیردهی

اگر پستانهای شما در دوران بارداری فرورفته‌اند، نگران نباشید. بسیاری از مادران با این مشکل به ما مراجعه می‌کنند و با کمی تحریک دست، مشاهده می‌کنیم که نوک پستان به طور کامل خارج می‌شود. در موارد نادر، ما از روش‌های موجود استفاده می‌کنیم.

مشکلی که برخی از مادران تازه وارد با آن روبرو هستند، این است که پس از زایمان سینه خارج نمی‌شود. عدم آگاهی مادر در مورد روش‌های برداشتن پستان باعث می‌شود که کودک نعمت لازم و سالم شیر مادر را از دست بدهد و به بطری‌های شیر و شیرخشک روی آورد. خانم فیروزه روستا، استاد مامایی و مربی ملی آمادگی بارداری وزارت بهداشت، اطلاعات لازم را در این زمینه به ما ارائه داده است.

در دوران بارداری ممکن است مادر شیرده پستانی صاف یا گود افتاده داشته باشد، اما این مادران نباید نگران وضعیت پستان خود باشند؛ زیرا بعد از زایمان با تغییرات هورمونی لازم، وضعیت نوک سینه‌ها بهبود می‌یابد.

دلیل فرورفتگی نوک سینه برای برخی از مادران پس از زایمان به مسائل ژنتیکی برمی‌گردد. نوک سینه در بیشتر افراد به تحریک کامل خارج می‌شود. به همین دلیل، اطمینان حاصل می‌کنیم که اگر پستانهای شما در دوران بارداری فرورفته باشند، نگران نباشید.

بسیاری از مادران با این مشکل به ما مراجعه می‌کنند. با کمی تحریک دست، می‌توانیم نوک پستان را به طور کامل بیرون بیاوریم. در موارد نادر، از روش‌های دیگری استفاده می‌کنیم.

فرورفتگی نوک سینه معمولاً از چند روز پس از زایمان به حالت طبیعی خود می‌رسد. اگر مادر این مشکل را تجربه کند، ممکن است 3 تا 4 روز طول بکشد تا پستانک به تدریج بیرون بیاید. با استفاده از قوی‌تر شدن فک کودک، می‌توانید پستانک را بیرون بیاورید.

بعضی مادران فکر می‌کنند که اگر شیر در سینه‌شان بماند، برای بچه‌شان ذخیره می‌شود. اما این عمل به عفونت سینه منجر نمی‌شود. بنابراین، اگر کودک نمی‌تواند شیر بگیرد، حتماً شیر خود را از پستان بزنید. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلاتی مانند گرفتگی و آبسه پستان روبرو شوید، که هر کدام عوارض خاص خود را دارند و در برخی موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که مادران باردار در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند تا از این نکات اشتباه آگاه شوند و سلامتی خود و کودک خود را به خطر نیندازند. اگر پستانک برداشته نشود، می‌توانید سینه‌های خود را شستشو دهید و از روش‌های دیگری برای تغذیه کودک استفاده کنید.

در بازار وسایلی برای این گروه از مادران وجود دارد. این وسیله‌ها از ظروف شیشه‌ای تشکیل شده و به پستان مادر متصل می‌شوند. لوله مویرگی این وسیله وارد دهان کودک می‌شود و با مکش کودک، تحریک می‌شود و شیر خارج می‌شود. یکی از مزیت‌های این دستگاه این است که سر پستان بیرون آمده و کودک به لیوان عادت نمی‌کند.

می‌گویند که مکیدن پستان توسط شیرخوار باعث بیرون آمدن سر آن می‌شود. این ادعا درست است. مادران باید آموزش‌های لازم را برای انجام صحیح شیردهی ببینند تا کودک بخشی از بافت پستان ربگیرد که به صورت هاله‌ای قهوه‌ای در دهان قرار دارد. این کار باعث کشیدگی و بیرون آمدن نوک پستان می‌شود. این نکته نشان می‌دهد که آموزش صحیح مادران درباره جزئیات کوچک شیردهی بسیار مهم است.

اگر کودک به هر دلیلی نتواند از پستان مکیدن کند، مادر باید چه کاری انجام دهد؟

بعضی وقت‌ها، کودک ضعیف است و نمی‌تواند به درستی از پستان مکیدن کند یا کم وزن است. در این موارد، توصیه می‌شود که مادرها با استفاده از روش‌های مختلف، به کودک در شیردهی کمک کنند تا از فواید شیر مادر بهره‌مند شود. ماساژ و تحریک نوک پستان توسط مادر تا حدی موثر است، اما در اصل، شیردهی باید توسط خود کودک انجام شود زیرا این کار تأثیرات روانی قابل توجهی بر روی کودک دارد.

بعضی از افراد بزرگتر به مادران باردار توصیه می‌کنند که در دوران بارداری سر سینه خود را مالش داده و تحریک کنند تا از فرو رفتگی نوک پستان پس از زایمان جلوگیری شود. آیا شما هم با این توصیه موافقید؟

به هیچ وجه. مکیدن یا مالیدن نوک پستان در دوران بارداری باعث ترشح هورمون‌ها و زایمان زودرس می‌شود.

پس از زایمان چطور؟

پس از زایمان، اگر پستان مادر فرو رفته باشد، کودک بزرگتر یا شخص دیگری می‌تواند پستان مادر را بمکید. اما این شخص برای اطمینان از سلامت دهان و دندان خود، باید ابتدا به دندانپزشک مراجعه کند تا از عفونت دهانی رنج نبرد.

آیا روش‌های دیگری برای بیرون کشیدن سر سینه وجود دارد؟

بله. به عنوان مثال، می‌توان از سرنگ پلاستیکی استفاده کرد. در این روش، بسته‌ی یک سرنگ تمیز مانند سرنگ پلاستیکی 5 سی سی را باز می‌کنیم و سوزن را کنار می‌گذاریم. سپس لوله‌ای باریک که سوزن روی آن قرار می‌گیرد را بریده و در سمت مقابل آن قرار می‌دهیم. سپس پیستون را از سرنگ خارج کرده و در سمت مقابل قرار می‌دهیم. سپس سرنگ را در جایی که پیستون روی سینه مادر قرار داده شده است، قرار می‌دهیم و پیستون را می‌کشیم. این باعث ایجاد فشار مکش منفی بر روی نوک پستان مادر می‌شود و پستانک جلواز انجام این روش‌ها برای بیرون کشیدن سر سینه پیشنهاد نمی‌شود. این روش‌ها ممکن است عفونت، آسیب به بافت پستان یا نوک پستان و یا ایجاد درد و عدم راحتی برای مادر و کودک داشته باشد. بهتر است که در صورت نیاز، با متخصصان مربوطه مشورت کنید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید. برای مواجهه با این مشکل، بهتر است یک متخصص شیردهی، ماما یا مشاور شیردهی را ملاقات کنید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی کنند و روش‌های مناسبی را برای کمک به کودک در شیردهی توصیه کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.