میزان تولید بزاق توسط بدن در طول روز بسیار زیاد است. در واقع، تحقیقات نشان داده است که بدن روزانه حدود یک تا دو لیتر بزاق و مخاط تولید می‌کند. اغلب مواقع، ما به این مایعات توجه نمی‌کنیم و بدون آگاهی قورت می‌دهیم. انسان سه جفت غده بزاقی اصلی دارد. دو غده در هر دو

تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۴:۴۶
کد خبر : 937

میزان تولید بزاق توسط بدن در طول روز بسیار زیاد است. در واقع، تحقیقات نشان داده است که بدن روزانه حدود یک تا دو لیتر بزاق و مخاط تولید می‌کند. اغلب مواقع، ما به این مایعات توجه نمی‌کنیم و بدون آگاهی قورت می‌دهیم.

انسان سه جفت غده بزاقی اصلی دارد. دو غده در هر دو سمت صورت، دو غده در میانه فک و دو غده دیگر زیر زبان قرار دارند. همچنین، صدها هزار غده بزاقی کوچک در سراسر حفره دهان، گونه‌ها، لب‌ها و گلو وجود دارند.

انباشت بیش از حد بزاق در دهان ممکن است به دلیل تولید بیش از حد بزاق یا به دلیل مشکلاتی مانند دشواری در بلع مقادیر عادی بزاق تولید شده رخ دهد. این ممکن است نشانه‌ای از نیاز به بررسی دقیق شرایط و مراجعه به پزشک باشد. در ادامه، برخی از دلایل شایع انباشت بیش از حد بزاق در دهان بیان شده است.

اسید معده

اگر شما با مشکل بازگشت اسید معده مبتلا هستید، به گفته بنیاد بین‌المللی اختلالات دستگاه گوارش، ممکن است هنگام بازگشت اسید معده، یک حمله ناگهانی از بزاق رخ دهد. اگر علاوه بر این علائم، مانند طعم ترش در دهان، بادگلو زدن مکرر، سوزش سردل و بوی نامطبوع دهان را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود به پزشک خود مراجعه کنید.

به گفته موسسه ملی ناشنوایی و اختلالات ارتباطی آمریکا، اگر احساس می‌کنید چیزی در گلوی شما گیر افتاده است، به طور فوری به پزشک مراجعه کنید، زیرا برخی از انواع سرطان مانند سرطان مری می‌توانند دشواری در بلع را ایجاد کنند.

آلرژی

اگر شما با مشکل آلرژی مبتلا هستید، آبریزش چشم و بینی ممکن است یک واکنش دفاعی بدن در برابر هر نوع محرک، از جمله گرد و غبار، آلودگی و آلرژی‌ها باشد. وقوع این محرک‌ها می‌تواند منجر به افزایش تولید بزاق شود.

علائم آلرژی ممکن است بسیار ناراحت‌کننده باشند. اگرچه روش‌های بدون نسخه‌ای برای مدیریت آلرژی وجود دارد، اما به جای تشخیص و خوددرمانی خود، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید، زیرا وی می‌تواند یک برنامه درمان جامع را برای شما تنظیم کند.

اگر شما با آلرژی مبتلا هستید، آبریزش چشم و بینی ممکن است یک مکانیسم دفاعی بدن در برابر هر نوع محرک، از جمله گرد و غبار، آلودگی و آلرژی‌ها باشد. حضور محرک‌ها در دهان شما می‌تواند منجر به تولید بیش از حد بزاق شود.

علائم آلرژی ممکن است بسیار ناراحت‌کننده باشند. اگرچه روش‌های بدون نیاز به نسخه برای مدیریت آلرژی وجود دارد، اما بهتر است به جای خودتشخیصی و خوددرمانی، ابتدا به پزشک مراجعه کنید زیرا وی می‌تواند یک برنامه درمان جامع را به شما ارائه کند.

مصرف داروها ممکن است عاملی برای بروز بیش از حد تولید بزاق باشد

غدد بزاقی در انسان توسط سیستم عصبی پاراسمپاتیک کنترل می‌شوند. هر دارویی که باعث فعال شدن این سیستم عصبی شود، می‌تواند در تولید بیش از حد بزاق نقش داشته باشد.

بیشتر داروها به صورت ضد عصبی پاراسمپاتیک عمل می‌کنند و از این رو ممکن است باعث خشکی دهان شوند.

با این حال، برخی از داروها که باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک و افزایش تولید بزاق می‌شوند، شامل کلونازپام (کلونوپین)، یک داروی ضدتشنج، و همچنین کلوزاپین (ورساکلوز، فازاکلو، کلوزاریل)، یک داروی ضدروان‌پریشی است که برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می‌شود.

هرگز دارویی را بدون مشاوره پزشک خود قطع نکنید. پزشک معمولاً می‌تواند راهنمایی‌هایی درباره مدیریت عوارض جانبی مصرف دارو به شما ارائه کند.

یک ترکیب شیمیایی محیطی نقش دارد

بعضی از محصولات حشره کش حاوی موادی هستند که ممکن است بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک تأثیر بگذارند و باعث افزایش تولید بزاق در دهان شوند.

شما دچار حالت تهوع هستید

حالت تهوع ممکن است باعث افزایش ترشح بزاق در دهان شود.

سیستم عصبی پاراسمپاتیک نظارت بر حالت تهوع دارد. بعضی اوقات هنگام حالت تهوع، مغز فرض می‌کند شما در معرض یک تهدید قرار گرفته‌اید و با ارسال سیگنال به معده برای تخلیه، به این شرایط واکنش نشان می‌دهد.

حالت تهوع می‌تواند به دلیل بیماری، بارداری یا بیماری حرکتی رخ دهد. با پزشک یا داروساز خود درباره گزینه‌هایی که می‌توانند به بهبود حالت تهوع کمک کنند، مشورت کنید.

در صورتی که به یک بیماری مبتلا هستید

اگر دچار اختلال عصبی-عضلانی مانند بیماری پارکینسون هستید، ممکن است دشواری در بلع باعث انباشت بزاق در دهان و آبریزش از دهان شود.

به گفته بنیاد پارکینسون آمریکا، مراجعه به یک پاتولوژیست گفتار-زبانی که می‌تواند راهکارهایی مانند مکیدن یک آبنبات برای تمیز کردن بزاق اضافی را توصیه کند، مفید خواهد بود.

دچار کمبود ویتامین B۳ هستید

نیاسین یا ویتامین B۳ در بدن در حدود ۴۰۰ واکنش آنزیمی نقش دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به تغییر رنگ زبان به قرمز روشن همراه با علائم گوارشی مانند استفراغ یا اسهال و همچنین افزایش تولید بزاق شود.

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، کمبود ویتامین B۳ به ندرت رخ می‌دهد، اما سطوح کمتر از حد مطلوب این ماده مغذی ممکن است رخ دهد. مصرف یک مکمل می‌تواند سطوح نیاسین را به حد توصیه شده برگرداند، اما قبل از شروع مصرف مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.