نشانه کمبود ویتامین C در بدن کمبود ویتامین سی ( ویتامین C )علائمی دارد که با شناسایی زودتر کمبود ویتامین سی ( ویتامین) C می‌توان برای رفع این مشکل اقدام کرد. با توجه به شدت و مدت کمبود، اثرات کمبود ویتامین سی (ویتامین C) ممکن است در اشخاص مختلف متفاوت باشد و شامل یک یا

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۵:۱۰
کد خبر : 1069

نشانه کمبود ویتامین C در بدن

کمبود ویتامین سی ( ویتامین C )علائمی دارد که با شناسایی زودتر کمبود ویتامین سی ( ویتامین) C می‌توان برای رفع این مشکل اقدام کرد.

با توجه به شدت و مدت کمبود، اثرات کمبود ویتامین سی (ویتامین C) ممکن است در اشخاص مختلف متفاوت باشد و شامل یک یا همهٔ موارد زیر شود:

تغییرات پوست:

ویتامین سی (ویتامین C) نقش مهمی در تولید کلاژن دارد که یک پروتئین ساختاری بسیار مهم در پوست، مو، مفاصل، استخوان‌ها و رگ‌های خونی است. در صورت کمبود ویتامین سی، ممکن است بیماری کراتوزپیلاریس ایجاد شود که یک بیماری پوستی است و در آن پوست خشن و به طور خلاصه به پوست مرغی تبدیل می‌شود. پوست سالم دارای مقادیر زیادی ویتامین سی است که از پوست در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو مانند نور خورشید یا آلاینده‌ها محافظت می‌کند. کمبود ویتامین سی می‌تواند باعث خشکی و چروک شدن پوست شود. یکی از اثرات دیگر کمبود ویتامین سی بر روی پوست، کبود شدن آسان پوست است؛ زیرا کمبود ویتامین سی باعث کاهش کلاژن و ضعیف شدن دیوارهٔ عروق خونی می‌شود که باعث می‌شود عروق خونی به سهولت پاره شوند. این حالت یکی از اولین نشانه‌های آشکار کمبود ویتامین سی است. اثر دیگر کمبود این ویتامین بر روی پوست، بهبود کندتر زخم‌هاست؛ زیرا کمبود ویتامین سی باعث اختلال در تولید بافت جدید می‌شود. این مورد نشانه‌ای پیشرفته از کمبود ویتامین سی است.

با توجه به شدت و مدت کمبود، اثرات کمبود ویتامین سی (ویتامین C) بر موها ممکن است متفاوت باشد و شامل موارد زیر شود:

غیرنرمال شدن موها:

موها در حالت طبیعی و نرمال به صورت صاف رشد می‌کنند و هر ماه چند سانتیمتر افزایش طول می‌یابند. یکی از اثرات کمبود ویتامین سی، نقص در ساختار موها است که باعث ایجاد موهای خمیده، پیچ‌خورده و به شکل چوب پنبه می‌شود. در این حالت موها اغلب نمی‌توانند به طول مطلوب رشد کنند و احتمال شکستن و ریزش آنها وجود دارد. این حالت با درمان به مدت یک ماه بهبود می‌یابد. یکی از اثرات دیگر کمبود ویتامین سی بر موها، تغییر رنگ فولیکول‌های مو به قرمز روشن است. در این حالت، رگ‌های خونی ریز در اطراف فولیکول‌های مو قطع می‌شود و باعث ایجاد لکه‌های کوچکی از رنگ قرمز روشن در اطراف فولیکول‌های مو می‌شود که این نیز یکی از نشانه‌های شدید کمبود ویتامین سی است. این حالت با درمان به مدت دو هفته بهبود می‌یابد.

تغییرات ناخن ها

کمبود ویتامین سی می‌تواند تغییراتی روی ساختار ناخن‌ها ایجاد کند، که منجر به شکل گیری ناخن‌های قاشقی می‌شود. این ناخن‌ها نازک و شکننده هستند. در این حالت، ممکن است لکه‌ها یا خطوط قرمز روی ناخن مشاهده شوند که ناشی از خون‌ریزی در رگ‌های ظریف است. در مقایسه با دو مورد قبلی، تغییرات ناخن در کمبود ویتامین سی به راحتی تشخیص داده نمی‌شوند.

تغییرات مفاصل ، استخوان و دندان ها

کمبود ویتامین سی (ویتامین C) می‌تواند تغییراتی در مفاصل، استخوان‌ها و دندان‌ها ایجاد کند. در صورت کمبود شدید، مفاصل ممکن است با درد شدید همراه شوند و خون‌ریزی در مفاصل رخ دهد که منجر به تورم دردناک می‌شود. ویتامین سی برای تشکیل استخوان‌ها بسیار حائز اهمیت است و کمبود آن ممکن است خطر ایجاد استخوان‌های ضعیف و شکننده را افزایش دهد. علاوه بر این، کمبود ویتامین سی می‌تواند خون‌ریزی در لثه‌ها را نیز تحریک کند؛ این خون‌ریزی ناشی از ضعف دیواره عروق لثه و اختلال در بافت لثه است. در صورت تشدید شدن این حالت، ممکن است منجر به از دست دادن دندان‌ها شود.

ضعف سیستم ایمنی

همچنین، کمبود ویتامین سی می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین سی در بسیاری از سلول‌های ایمنی ذخیره می‌شود و در فرایند مبارزه با عوامل بیماری‌زا به آن سلول‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین سی منجر به ضعف عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و خطر ابتلا به عفونت‌های شدید مانند ذات‌الریه را افزایش می‌دهد. در صورت عدم درمان اسکوربوت (کمبود شدید ویتامین سی)، به دلیل ضعف سیستم ایمنی، افراد ممکن است به علت ابتلا به عفونت‌های مختلف در نهایت جان خود را از دست دهند.

فقر آهن و کم خونی

کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی فقر آهن شود، زیرا آهن برای ساخت سلول‌های خونی استفاده می‌شود. در صورت وجود کمبود آهن، کم‌خونی فقر آهن رخ می‌دهد. همچنین، برای جذب آهن از برخی از غذاها، ویتامین سی ضروری است. در نتیجه، در صورت کمبود ویتامین سی نیز، احتمالاً کم‌خونی فقر آهن ایجاد می‌شود.

سایر علائم

علاوه بر این، کمبود ویتامین سی تأثیری بر روی خلق و روحیه نیز دارد و می‌تواند علائمی مانند خستگی، ضعف و بدخلقی را ایجاد کند. همچنین، کمبود ویتامین سی می‌تواند منجر به افزایش چربی بدن و افزایش وزن شود. همچنین، مصرف ناکافی ویتامین سی ممکن است باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.