اگر پوست شما خشک است، باید روتین مراقبت از پوست خشک را بدانید تا آن را از خشکی آزاردهنده محافظت کنید. علائم خشکی پوست شامل پوسته پوسته شدن، خارش، قرمزی، زبری و تراکم پوست هستند. برای رفع خشکی پوست، راهکارهای ساده‌ای وجود دارد. آیا می‌دانستید آب گرم می‌تواند خشکی پوست را افزایش دهد؟ نوع پوست

تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۴۳
کد خبر : 1850
پوست خشک

اگر پوست شما خشک است، باید روتین مراقبت از پوست خشک را بدانید تا آن را از خشکی آزاردهنده محافظت کنید. علائم خشکی پوست شامل پوسته پوسته شدن، خارش، قرمزی، زبری و تراکم پوست هستند. برای رفع خشکی پوست، راهکارهای ساده‌ای وجود دارد. آیا می‌دانستید آب گرم می‌تواند خشکی پوست را افزایش دهد؟

نوع پوست شما بیشتر از هر عامل دیگری توسط ژنتیک تعیین می‌شود. اگر پوست شما معمولی است، معمولاً کمترین مشکلات را دارید. اما اگر پوست شما چرب، خشک یا حتی مختلط است، احتمالاً با مشکلات مربوط به خود مواجه هستید و نیاز به مراقبت ویژه دارید. به عنوان مثال، اگر پوست شما چرب است، ممکن است با جوش و باز شدن منافذ پوست مواجه شوید. در این مقاله، به مراقبت از پوست خشک می‌پردازیم و به شما یاد می‌دهیم چگونه از پوست خشک صورت و بدن خود مراقبت کنید تا از مشکلاتی مانند اگزما یا افزایش چین و چروک جلوگیری شود. با ما همراه باشید و این مقاله را بخوانید.

چرا پوست خشک می‌شود؟

پوست به طور طبیعی روغنی به نام سبوم تولید می‌کند. اگر سطح تولید سبوم کافی نباشد، پوست خشک می‌شود. از طرف دیگر، اگر پوست بیش از حد روغن تولید کند، ممکن است با مشکل جوش روبرو شود. برای حفظ تعادل مناسب سبوم در پوست، مقدار آن باید در حد معقولی باقی بماند تا پوست هیدراته شده و از ناحیه سلول‌های پوست محافظت شود. پوست خشک می‌تواند باعث خارش، پوسته پوسته شدن و حتی تغییر رنگ شود. وقتی پوست فاقد رطوبت است، به نظر کدر و خشن می‌رسد. عوامل شایعی که می‌توانند به خشکی پوست منجر شوند، عبارتند از:

۱. هوای سرد و خشک
۲. استفاده از مواد شیمیایی مانند صابون به میزان زیاد
۳. شستن پوست بیش از حد
۴. تعادل ناپایدار pH پوست
۵. بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس
۶. دیابت
۷. کم‌ کاری تیروئید
۸. مصرف سیگار
۹. بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید
برای درمان خشکی پوست، باید به علت و شدت آن توجه شود. یکی از روش‌های معمول برای مقابله با خشکی پوست، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده یا آبرسان است.

روش‌های مراقبت از پوست خشک

برای حفظ سلامت و شادابی پوست خشک، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده:
استفاده از کرم‌های مرطوب کننده بهبود عملکرد طبیعی پوست را تقویت می‌کند و در حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. اگر پوست خشک دارید، بهتر است هر شب قبل از خواب از یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کرده و در صبح با یک شوینده ملایم آن را از صورتتان بشویید. کرم‌های مرطوب کننده مناسب برای صورت عموماً شامل ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک و سرامیدها هستند. باید توجه داشت که موادی مانند الکل، اسانس‌ها، رنگ‌های مصنوعی و دی اکسان در کرم‌های مرطوب کننده ممکن است وضعیت پوست خشک را بدتر کنند. پس در انتخاب محصول، به این نکته توجه کنید.

2. استفاده از مرطوب کننده‌های طبیعی:
بعضی از افراد ترجیح می‌دهند از مرطوب کننده‌های طبیعی برای کمک به رفع خشکی پوست استفاده کنند. مثلاً شی باتر، روغن نارگیل و ژل آلوئه ورا از جمله مواد طبیعی هستند که علاوه بر آبرسانی، حاوی چربی مناسبی هستند. اما باید توجه داشت که این نوع مواد برای پوست‌های معمولی و چرب مناسب نیستند، زیرا ممکن است باعث ایجاد جوش و آکنه شوند.

3. استفاده از شوینده‌های ملایم:
صابون‌ها که حاوی عطر، اسانس، رنگ و سایر مواد شیمیایی هستند، می‌توانند پوست را تحریک کرده و آن را خشک‌تر کنند. بنابراین، برای مراقبت از پوست خشک بهتر است از یک شوینده ملایم استفاده کنید که حاوی ترکیباتی مانند الکل و مواد شیمیایی نباشد. در انتخاب شوینده، به وجود این ترکیبات در محصول دقت کنید. برخی از مواد مضر که باید در شوینده‌ها پرهیز شود عبارتند از:

– سدیم لوریل سولفات (SLS) (مشتق شده از روغن‌های معدنی مانند نفت وپارافین)
– پارابن‌ها
– دی اتانول آمین (DEA)
– مونو اتانول آمین (MEA)
– تری اتانول آمین (TEA)

با رعایت این راهکارها، می‌توانید به خوبی از پوست خشک خود مراقبت کنید و آن را سالم و شاداب نگه دارید.

برای کاهش خشکی اضافی پوست، بهتر است لایه‌برداری را انجام دهید. پوست به‌طور منظم سلول‌های جدیدی تولید می‌کند و سلول‌های قدیمی آن از بین می‌روند. وقتی سلول‌های مرده روی سطح پوست به جا می‌مانند، خشکی بیشتری را تجربه می‌کنید و منافذ پوست نیز مسدود می‌شوند. لایه‌برداری به شما کمک می‌کند تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید. به این ترتیب، خشکی کاهش می‌یابد و سلول‌های پوست بهبود می‌یابند. لایه‌برداری می‌تواند به صورت مکانیکی یا شیمیایی انجام شود.

اسکراب‌های صورت به عنوان لایه‌بردارهای مکانیکی عمل می‌کنند و سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می‌کنند. لایه‌بردارهای شیمیایی شامل آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) هستند. AHA ها سلول‌های مرده روی سطح پوست را حل می‌کنند، در حالی که BHA‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کرده و سلول‌های مرده را از منافذ پاک می‌کنند. هر دو AHA و BHA باعث افزایش گردش سلولی می‌شوند و به نرمی و لطافت پوست کمک می‌کنند.

به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از لایه‌بردارها ممکن است وضعیت خشکی پوست را بدتر کند. اگر پوست خشک دارید، پس از استفاده از لایه‌بردار، حتماً از مرطوب کننده استفاده کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 11 =