ویتامین E، عنصری حیاتی برای بدن انسان، نقشی اساسی در سلامتی و شادابی ایفا می‌کند. این ویتامین که بیشتر به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شود، با خنثی کردن مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد، از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند. اما وظایف ویتامین E به اینجا ختم نمی‌شود: تقویت سیستم ایمنی: ویتامین E

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۶:۱۴
کد خبر : 1579
ویتامین برای زنان چه فوایدی دارد؟

ویتامین E، عنصری حیاتی برای بدن انسان، نقشی اساسی در سلامتی و شادابی ایفا می‌کند. این ویتامین که بیشتر به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شود، با خنثی کردن مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد، از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند.

اما وظایف ویتامین E به اینجا ختم نمی‌شود:

  • تقویت سیستم ایمنی: ویتامین E با تقویت سیستم ایمنی بدن، به مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند.
  • سلامت قلب و عروق: این ویتامین با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کند.
  • جلوگیری از سرطان: ویتامین E با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • سلامت پوست و مو: ویتامین E با حفظ رطوبت پوست و مو، به شادابی و زیبایی آنها کمک می‌کند.
  • عملکرد مغز: این ویتامین با بهبود عملکرد مغز، از ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند.

منابع ویتامین E:

  • روغن‌های گیاهی: روغن آفتابگردان، روغن ذرت، روغن سویا
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، فندق، تخمه آفتابگردان
  • سبزیجات: اسفناج، کلم بروکلی، آووکادو
  • میوه‌ها: کیوی، انبه، پاپایا

میزان نیاز روزانه به ویتامین E:

  • مردان: 15 میلی‌گرم
  • زنان: 12 میلی‌گرم

فواید ویتامین E در زنان

1. تسکین درد قاعدگی:

ویتامین E می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از دیسمنوره (درد قاعدگی) کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های ویتامین E به تنهایی یا در ترکیب با امگا 3، می‌تواند به طور قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش دهد.

2. افزایش باروری:

استرس اکسیداتیو می‌تواند به کاهش باروری در زنان و مردان منجر شود. ویتامین E با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود، می‌تواند از اثرات مخرب استرس اکسیداتیو بر سلول‌های جنسی محافظت کرده و احتمال باروری را افزایش دهد.

ویتامین برای زنان چه فوایدی دارد؟

3. تقویت سیستم دفاعی بدن:

استرس اکسیداتیو، ناشی از عدم تعادل بین آنتی‌اکسیدان‌ها و گونه‌های فعال اکسیژن (ROS)، می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهد.

ویتامین E، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، با کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو و تقویت سیستم دفاعی بدن، از سلول‌ها در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند.

به عنوان مثال:

  • در مطالعه‌ای روی 54 بیمار مبتلا به نفروپاتی دیابتی، مصرف مکمل ویتامین E به مدت 12 هفته، سطح گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) را به طور قابل توجهی افزایش داد. GPx گروهی از آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی هستند که از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

4. پیشگیری از بیماری‌های قلبی:

عوامل خطر بیماری‌های قلبی، مانند فشار خون بالا و افزایش چربی خون، در زنان شایع‌تر است.

تحقیقات نشان داده‌اند:

  • مکمل ویتامین E می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی در زنان پیشگیری کند.
  • در یک مطالعه، مصرف مکمل ویتامین E با کاهش چشمگیر فشار خون مرتبط بود.
  • مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مصرف ویتامین E به همراه امگا 3 می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید خون را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد.

5. یاری‌گر کبد:

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، در افراد چاق یا دارای رژیم غذایی ناسالم، بدون مصرف الکل، رخ می‌دهد. در این بیماری، چربی در کبد انباشته شده و سطح آنزیم‌های کبدی (ALT و AST) افزایش می‌یابد.

تحقیقات نشان داده‌اند:

  • مکمل‌های ویتامین E می‌توانند به بهبود وضعیت افراد مبتلا به NAFLD کمک کنند.
  • بررسی هشت مطالعه نشان داد که مکمل ویتامین E، سطح آنزیم‌های کبدی و چربی خون را در افراد مبتلا به NAFLD کاهش می‌دهد و سلامت کبد را بهبود می‌بخشد.

6. حافظه قوی‌تر:

شواهد نشان می‌دهند:

  • حفظ سطح ویتامین E خون در محدوده نرمال، برای سلامت مغز مهم است و احتمال ابتلا به زوال شناختی را کاهش می‌دهد.
  • هنوز مشخص نیست که آیا مکمل ویتامین E برای افراد مبتلا به بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر مفید است یا خیر.

7. تنفسی آسان‌تر:

مطالعات نشان داده‌اند:

  • مکمل‌های ویتامین E می‌توانند عملکرد ریه و برخی از علائم آسم را در کودکان و بزرگسالان بهبود بخشند.

8. پوستی شاداب و سالم:

مکمل ویتامین E ممکن است:

  • برای افراد مبتلا به برخی از اختلالات پوستی مانند اگزما مفید باشد.
  • البته تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد و برای نتیجه‌گیری قطعی، نیاز به مطالعات بیشتر است.

دلایل و علائم کمبود ویتامین e در زنان

دلایل کمبود ویتامین E:

  • رژیم غذایی نامناسب: پیروی از رژیم غذایی بسیار کم‌چرب، می‌تواند منجر به کمبود ویتامین E شود.
  • بیماری‌های ژنتیکی: برخی بیماری‌های ژنتیکی مانند آبتالیپوپروتئینمی مادرزادی، جذب ویتامین E را مختل می‌کنند.
  • بیماری‌های زمینه‌ای: ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند پانکراتیت مزمن، بیماری سلیاک و فیبروز سیستیک، می‌تواند به کمبود ویتامین E منجر شود.

علائم کمبود ویتامین E:

  • ضعف عضلانی
  • مشکل در حفظ هماهنگی و راه رفتن
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن اندام‌ها (نوروپاتی محیطی)
  • کاهش بینایی به دلیل ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه و سایر سلول‌های چشم
  • مشکلات سیستم ایمنی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.