شاید همه ما با شنیدن عبارت روغن مار، به فکر سم این حیوان خطرناک و مخاطراتی که تماس با نیش آن برای انسان خواهد داشت بیفتیم. اما خواص روغن مار به شدت کاربردی است و جالب است بدانیم که از این حیوان خطرناک انواع و اقسام داروهای مفید برای سلامت انسان ها استفاده می شود.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر : 593
خواص روغن مار

شاید همه ما با شنیدن عبارت روغن مار، به فکر سم این حیوان خطرناک و مخاطراتی که تماس با نیش آن برای انسان خواهد داشت بیفتیم. اما خواص روغن مار به شدت کاربردی است و جالب است بدانیم که از این حیوان خطرناک انواع و اقسام داروهای مفید برای سلامت انسان ها استفاده می شود. روغن مار دارای خواص بسیار فراوانی برای سلامت پوست و موها و درمان بیماری هایی نظیر فشار خون و ناراحتی قلبی و… است.

روغن مار چیست؟

به روغنی که از چربی و عصاره بدن مارها در اثر حرارت بدست می آید روغن مار گفته می شود؛ این روغن، قرن هاست که برای درمان بسیاری از امراض انسانی استفاده می شود.
برای تهیه ی آن ابتدا پوست بدن مار را جدا می کنند و سپس آن را روی حرارت بالایی قرار می دهند تا چربی ها و مواد مفید بدن مار جدا و تغلیظ گردد. مارهای دریایی و بوآ و مارهای آبی چینی از مهم ترین گونه های مورد استفاده برای تهیه روغن مار هستند. کلسیم ، فسفر، آهن و اسید چرب امگا 3 و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) از مهمترین ترکیبات موجود در روغن مار هستند.

چرا استفاده از روغن مار مفید است؟

استفاده از این روغن به شرطی که از روغن مار اصل استفاده شود می تواند خواص بسیار مفیدی را برای سلامت ما داشته باشد. در ذیل به مهم ترین خواص آن می پردازیم:

ارتقا وضعیت سلامت قلب

ایکوزاپنتانوئیک اسید و امگا 3 موجود در این روغن دارای خواص اعجاب انگیزی برای سلامت قلب و عروق انسان است. امگا 3 از تجمع پلاک های خونی در رگ ها ممانعت کرده و فشار خون بالای فرد را تا حد بسیار زیادی تعدیل می کند. از طرفی ایکوزاپنتانوئیک اسید از انواع اسیدهای چرب اشباع نشده ای است که برای سلامت قلب بسیار مفید می باشد.

چرا استفاده از روغن مار مفید است؟

 درمان سریع اگزما و پسوریازیس با روغن مار

پسوریازیس و اگزما جزو بیماری های مزمن پوستی و خودایمنی است که عموما شرایط نامناسب جسمی و روحی را برای فرد ایجاد می کند. ایکوزاپنتانوئیک اسید موجود در روغن مار از مهم ترین ترکیبات موثری است که می تواند در درمان این بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

ارتقای سیستم ایمنی فرد

آنتی اکسیدان های موثر موجود در روغن مار دارای خواص بسیار زیادی در کاهش التهابات سیستم ایمنی بدن فرد دارد.

تسکین درد مفاصل

استفاده موضعی از این روغن می تواند مانند یک مسکن طبیعی عمل کرده و نقش زیادی در بهبود درد این نواحی داشته باشد.

بهبود شرایط روحی بدن با روغن مار

روغن مار بسیار تسکین دهنده و ضد التهاب است. بنابراین می تواند از مانع از تنش و اضطراب فرد شود. برای استفاده از این خواص توصیه می شود روزانه مقداری روغن مار را بر روی شقیقه ها یا قفسه سینه به خوبی ماساژ دهید و در این کار مداومت داشته باشید تا از خواص بی نظیر این روغن شگفت زده شوید!

روغن مار رمز داشتن موهای پرپشت

شاید یکی از مهم ترین دلایل زیبایی موهای پرپشت زنان هندی استفاده مرتب از روغن مار است. ترکیبات موثر روغن مار قادر به تغذیه فولیکول های مو است. همچنین از دیگر خواص این روغن برای موهای شما ممانعت از خشکی و ایجاد موخوره در مو است. اسیدهای چرب روغن مار همچون گاردی محکم در پیرامون ساقه موها قرار می گیرند و از کدر شدن موهای شما جلوگیری می کنند. از طرفی از گره خوردگی موها به دلیل نازک شدن موها جلوگیری خواهد کرد. بنابراین به شما نوید میدهیم که در صورتی که به طور مرتب از روغن مار استفاده کنید موهایی براق و بسیار درخشان خواهید داشت.

برخی از مردان دارای مشکل کم پشتی ریش در نقاطی از صورت خود هستند. روغن مار می تواند به خوبی باعث تقویت و تسریع رشد ریش آنها باشد. برای استفاده از آن شبها قبل از خواب صورت خود را با شوینده مناسبی بشویید تا تمام آلودگی هایی که در طول روز بر روی پوست شما تجمع پیدا کرده است از بین بروند. سپس مقدار کمی از روغن را بر روی نواحی کم پشت ریش خود بمالید و مدتی را به آرامی ماساژ دهید و بعد بخوابید. اجازه دهید که روغن مار تا صبح روی پوست شما بماند تا حداکثر اثرگذاری خواص آن را مشاهده کنید.

خواص روغن مار برای لک صورت

همان طور که قبلا توضیح داده شد ترکیبات موثر موجود در روغن مار دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی است که می تواند موجب رطوبت و آبرسانی موها شود. خبر خوش اینکه تحقیقات نشان داده است که روغن مار خواص مشابهی را بر روی سلول های پوست ما نیز دارد و میتواند در کوتاهترین زمان التهاب، جوش و آکنه و لک پوست صورت را نیز به راحتی درمان کند. روغن مار دارای ویتامین E است بنابراین در کاهش چین و چروک های پوستی، افزایش سرعت ترمیم جای سوختگی و بریدگی پوست بسیار موثر خواهد بود.

از کجا بفهمیم روغن مار اصل است؟

روش استفاده از روغن مار برای موی سر

برای بهره مندی حداکثری از خواص روغن مار، می توانید مقداری از آن را به کف دست خود بریزید و آن را به آرامی با نوک انگشتان خود بر کف سر ماساژ دهید. این عمل را یک ربع تا بیست دقیقه ادامه دهید و بعد از چند ساعت موها را در حمام به خوبی بشویید.

از کجا بفهمیم روغن مار اصل است؟

متاسفانه بسیاری از روغن های موجود در بازار که تحت عنوان روغن مار به فروش می رسند تقلبی هستند و علاوه بر اینکه خواص مفیدی را برای شما ندارند بلکه می توانند بسیار مضر نیز باشند. یکی از اصلی ترین مولفه های تشخیص روغن مار اصل، رنگ آن است. در هنگام خرید دقت داشته باشید که رنگ روغن مار اصل بی رنگ بوده و یا کمی مایل به زرد روشن است. همچنین به ساختار آن دقت زیادی داشته باشید چرا که روغن مار اصل بدون ناخالصی است و حالت شفافی دارد.

عوارض روغن مار

توصیه می شود که همیشه روغن مار مصرفی خود را از مراکز معتبر خریداری نمایید. چرا که بدن افراد مختلف در صورت استفاده از روغن های مار نامرغوب دچار واکنش های آلرژیک بسیار شدیدی خواهد شد:

  • خارش
  • حالت تهوع
  • تشنج و یا استفراغ
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + 8 =