برای داشتن جسمی سالم، اولین قدم این است که قلبمان به خوبی کار کند، مثل یک ساعت. با رعایت یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی سالم، می‌توانیم از 80٪ بیماری‌های قلبی پیشگیری کنیم. مهمترین عامل مشکلات قلبی چربی‌ها هستند. اما باید بدانیم چربی‌ها یکی از منابع انرژی مهم برای بدن هستند و برای عملکرد

تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
کد خبر : 2139
تغذیه مناسب برای قلب

برای داشتن جسمی سالم، اولین قدم این است که قلبمان به خوبی کار کند، مثل یک ساعت.

با رعایت یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی سالم، می‌توانیم از 80٪ بیماری‌های قلبی پیشگیری کنیم.

مهمترین عامل مشکلات قلبی چربی‌ها هستند. اما باید بدانیم چربی‌ها یکی از منابع انرژی مهم برای بدن هستند و برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. به طور کلی، چندین گروه چربی وجود دارند که بسته به نقشی که در بدن ایفا می‌کنند، می‌توانند مفید یا مضر باشند.

چربی‌های حیوانی مانند گوشت گاو و گوسفند، محصولات لبنی مانند کره، دوغ، خامه و پنیر پرچرب، همه شامل روغن و چربی هستند که بهتر است در حد امکان از رژیم غذایی خود حذف یا به حداقل برسانید و از انواع کم چرب استفاده کنید.

اگر ممکن است، به جای سرخ کردن غذا، از روش‌های دیگری مانند کباب‌پزی، جوشاندن و پخت و پز استفاده کنید.

چربی‌هایی که در کره، هم از گیاهی و هم از حیوانی است، حاوی چربی‌های اشباع ضار برای قلب هستند. اما نوع گیاهی آن (مانند روغن‌های گیاهی) به دلیل کمبود چربی ترانس از نوع حیوانی، بهتر است. با این حال، باید به خاطر داشت که همه روغن‌ها چاق کننده نیستند، زیرا می‌توان از چربی‌های اشباع نشده استفاده کرد.

یکی از راه‌های کاهش کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش مصرف چربی‌ها و جایگزینی آنها با غذاهای نشاسته‌ای است که دارای کمترین میزان چربی و انرژی هستند. نان‌هایی مانند نان سنگک و نان جو سبوس دار، ماکارونی، سیب زمینی، برنج و غلات سبوس دار و جو، بهترین گزینه‌ها هستند. البته، باید در مصرف این مواد، مقدار مناسب را رعایت کنید و از زیاده‌روی خودداری کنید.

شیردان، قلب، کبد و احشا گوسفندان نیز طرفداران خاص خود را دارند، اما باید توجه داشت که این غذاها حاوی مقدار زیادی چربی و کلسترول هستند. چربی موجود در آنها مشابه گوشت قرمز است، اما کلسترول آنها بسیار بالاست و مصرف آنها توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف، باید به میزان کم و در فواصل طولانی توصیه می‌شود.

مصرف زیاد نمک، باعث فشار خون بالا، به ویژه در افراد مسن می‌شود. بنابراین، در حد امکان، باید از مصرف زیاد نمک خودداری کنید.

اکثر میوه‌ها و سبزیجات دارای مقدار زیادی فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند که نقش مهمی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی دارند.

در بین گوشت‌ها، پزشکان همواره مصرف مرغ سفید و ماهی را بیشتر توصیه می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.