ماهیانه همه‌ی خانم ها با توجه به شدت خونریزی خود، میزان زیادی از مواد معدنی مهم و حیاتی بدن خود را از دست می دهند؛ به همین دلیل بهترین غذا برای دوران پریود را باید بشناسید و برای جبران خون از دست رفته و همچنین کاهش درد، ناراحتی، خستگی و رخوت این دوران بسیار مهم

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر : 587
بهترین غذا برای دوران پریود

ماهیانه همه‌ی خانم ها با توجه به شدت خونریزی خود، میزان زیادی از مواد معدنی مهم و حیاتی بدن خود را از دست می دهند؛ به همین دلیل بهترین غذا برای دوران پریود را باید بشناسید و برای جبران خون از دست رفته و همچنین کاهش درد، ناراحتی، خستگی و رخوت این دوران بسیار مهم است. لذا در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین غذاها برای دوران پریود بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

بهترین غذا برای دوران پریود خانم ها

بدن خانم ها در دوران پریودی دستخوش تغییرات هورمونی بسیار زیادی می شود که این امر موجب ناراحتی روحی و ضعف جسمانی آنها می شود. لذا باید در این دوران از مواد غذایی بسیار مقوی برای کاستن این عوارض استفاده کنند.
در ذیل به مهم ترین مواد غذایی که می توانید در این دوران به لیست تغذیه ای خود اضافه کنید، می پردازیم:

در دوران پریودی آب کافی بنوشید

نوشیدن حداقل 8 لیوان اب می تواند مایعات از دست رفته از بدن را جبران کند. شما می توانید قمقمه ای آب را در کنار میز کار خود قرار دهید و روزانه چند بار آن را پر کنید و در حین کار جرعه جرعه به نوشیدن آب بپردازید.

کاچی گرم بخورید

خوردن کاچی تهیه شده از آرد سنگک و زردچوبه در این دوران بسیار مفید است. در دوران پریود بدن با التهاب و درد زیادی همراه است به همین دلیل کورکومین موجود در زردچوبه و استفاده از یک کاسه کوچک کاچی تاثیر بسیار زیادی در تسکین درد شما و متعادل کردن افت قند خون ناشی از خونریزی شما خواهد داشت. شما می توانید مقداری دارچین و مغزیجات را نیز در آن خرد کرده و بریزید تا میزان انتقال مواد مغذی به بدن شما دو چندان شود.

در دوران پریود ماهی بخورید

یکی از مقوی ترین مواد غذایی در دوران پریودی ماهی است. ماهی ها سرشار از ویتامین های مفید بالاخص امگا3 هستند. لذا می توانند با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود درد و ناراحتی ناشی از گرفتگی عضلات شکم و کمر را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

در دوران پریود ماهی بخورید

دمنوش زنجبیل و با بابونه در دوران پریودی بنوشید

برخی از زنان در اثر خونریزی و افت قند بسیار زیاد دچار حالت تهوع های بسیار ناراحت کننده می شوند. زنجبیل، یکی از مواد خوراکی مفید برای تسکین حالت تهوع این دوران است. علاوه بر آن زنجبیل دارای خواص معجزه آسایی در کاهش التهاب و گرفتگی عضلات است. از طرفی شما می توانید از خواص دمنوش بابونه نیز استفاده نمایید. بابونه دارای خواص ارامش دهنده است. بنابراین در صورتی که در این دوران فشارهای روحی زیادی را تحمل می کنید و بسیار زودرنج و عصبی شده اید، توصیه ما نوشیدن دمنوش بابونه برای افزایش آرامش و خواب بهتر شماست.

در دوران پریودی پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

بسیاری از زنان در این دوران درگیر هوس های بسیار مختلفی نسبت به مواد غذایی مضر می شوند. شما می توانید با مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین غنی تر نظیر تخم مرغ و مرغ پخته شده به مدیریت هرچه بیشتر این هوس های غذایی بپردازید. چرا که این مواد غذایی شما را تا مدت زمان بیشتری سیر نگه خواهند داشت.

در دوران پریود فیبر کافی بخورید

مصرف سالاد های تهیه شده از انواع کلم کاهو و هویج و… سبب جبران مواد معدنی از دست رفته و بهبود حرکات روده و ممانعت از یبوست و نفخ این دوران خواهد شد. علاوه بر آن مصرف این نوع سبزیجات موجب افزایش حس سرزندگی و شادابی شما خواهد شد.

ممنوعات دوران پریودی

دوران پریودی از حساس ترین شرایط بدن است و نباید درد و التهاب بدن را با مصرف مواد غذایی مضر مضاعف کرد. به همین دلیل در اینجا به مهم ترین ممنوعیان تغذیه ای دوران قاعدگی می پردازیم:

  1.  از مصرف سردیجات نظیر ماست و بستنی و… بپرهیزید. این مواد غذایی التهاب بدن شما را افزایش خواهند داد و به مرور موجب سردی رحم زنان شده و دردهای شکمی آنها را افزایش خواهد داد.
  2.  از مصرف فست فود و سایز غذاهای فراوری شده و کنسروی بپرهیزید.
  3. سعی کنید در این دوران مصرف نمک و شکر را به کمترین حالت خود برسانید. مصرف نمک مازاد موجب احتباس آب اضافی در بدن شده و همین عامل نفخ و گرفتگی عضلات را در این دوران مضاعف خواهد نمود(عموما برخی از خانم ها در این دوران دچار میل بسیار زیادی نسبت به شیرینی جات و تنقلاتی نظیر چیپس و پفک پیدا می کنند. شما می توانید برای جبران این حالت از انواع آجیل کم نمک و یا شکلات تلخ استفاده کنید تا با ارتقای سطح سروتونین، میزان مقاومت شما برای کنترل این هوس های تغذیه ای افزایش یابد).
  4.  مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار را به حداقل برسانید.

وظیفه مردان در دوران قاعدگی

شاید تحمل دردهای جسمانی دوران قاعدگی بسیار آسانتر از تحمل فشارهای روحی و روانی این دوران باشد. همدلی و درک شرایط زنان توسط مردان، از مهم ترین وظایف مردان در این دوران حساس می باشد. شما مران به سادگی می توانید با رعایت شرایط ذیل همسرتان را برای گذر از این دوران یاری کنید:

  1.  معمولا زنان در این دوره زودرنج و عصبی تر از زمان های دیگر هستند. به همین دلیل در این شرایط در مقابل این رفتارهای وی صبور باشید و شرایط او را درک کنید.
  2.  ضعف جسمانی همسرتان در دوره پریودی بسیار زیاد است. می توانید او را در انجام کارهای منزل و یا وظایف شغلی یاری کنید.
  3.  درد کمر و شکم و سردرد، یکی از مهم ترین دردهای جسمانی زنان در این دوران است. شما می توانید با ماساژ دادن این نواحی یا آماده سازی کمپرس آب گرم در تسکین درد او بسیار موثر باشید.
  4.  او را به یک پیاده روی سبک دعوت کنید و با ایجاد حس همدلی سعی در سرگرم کردن او برای سپری کردن این دوران داشته باشید.

ممنوعات دوران پریودی

عوارض شستن واژن در دوران قاعدگی

بسیاری از افراد بنابر باورهای غلط قدیمی، معتقدند که شستن و نظافت واژن در دوران قاعدگی مضر است و می توان عوارض جبران ناپذیری را برای فرد داشته باشد. اما تمامی متخصصان و پزشکان توصیه می کنند که در این دوران دهانه رحم مستعد عفونت های باکتریایی و مخمری است و به دلیل خونریزی و رطوبتی که در آن ناحیه وجود دارد ریسک بروز بیماریهای دستگاه تناسلی زنانه و ایجاد بوی نامطبوع بسیار بالاست.

لذا توصیه می شود در این دوران از یک دوش آب ولرم یا گرم استفاده کنید؛ تا علاوه بر رعایت بهداشت این ناحیه، گرفتگی عضلات شکم و کمر شما را بهبود بخشد. همچنین توصیه می شود در این دوران از نشستن بر روی صندلی حمام یا شستن نواحی داخلی واژن با انواع شوینده های مختلف بپرهیزید و به یک دوش سبک بستنده کنید. چرا که شستشوی بیش از حد واژن بالاخص در این دوران باعث تغییر PH و از بین رفتن فلور نرمال این ناحیه و افزایش احتمال بروز انواع عفونت خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =