ماهی‌ها منابع عالی چربی‌های امگا ۳ هستند و ماهی قزل‌آلا خزر یکی از مهمترین منابع غذایی آن است. می‌توانید به جای کپسول‌های امگا ۳ (کپسول روغن ماهی) از ماهی استفاده کنید، زیرا ماهی منبع طبیعی این چربی‌ها است و برای سلامتی بدن مفیدتر است. اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از چربی‌های مفید و ضروری برای

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر : 2369
کدام ماهی بهتر است؟

ماهی‌ها منابع عالی چربی‌های امگا ۳ هستند و ماهی قزل‌آلا خزر یکی از مهمترین منابع غذایی آن است.

می‌توانید به جای کپسول‌های امگا ۳ (کپسول روغن ماهی) از ماهی استفاده کنید، زیرا ماهی منبع طبیعی این چربی‌ها است و برای سلامتی بدن مفیدتر است.

اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از چربی‌های مفید و ضروری برای بدن هستند و فواید زیادی دارند. به عنوان مثال، زنانی که در طول بارداری یک یا دو بار در هفته ماهی می‌خورند، نسبت به زنان بارداری که ماهی در هفته ندارند، نوزادانی با ضریب هوشی بالاتر به دنیا می‌آورند، البته با شرط آنکه ماهی‌ها آلودگی جیوه نداشته باشند.

به علاوه، افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی هفتگی‌شان ماهی قزل‌آلا می‌خورند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که ماهی نمی‌خورند، دچار حمله قلبی می‌شوند.

حتی تحقیقات نشان داده است که مبتلایان به بیماری‌هایی مانند آرتروز و روماتیسم با مصرف ماهی قزل‌آلا، کاهش چشمگیری در التهاب داشته‌اند، به طوری که نیاز به مصرف کورتیکواستروئیدها در این بیماران به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

ماهی های چرب چه تفاوتی باسایرین دارد؟

ماهی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: ماهی‌های چرب و ماهی‌های غیر چرب. در ماهی‌های چرب، چربی (امگا ۳) در بدن و گوشت ماهی توزیع می‌شود، اما در ماهی‌های غیر چرب، این چربی اغلب در کبد ماهی جمع می‌شود. به همین دلیل، ماهی‌های چرب از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم، نحوه طبخ ماهی‌های چرب است. متأسفانه، بسیاری از خانواده‌ها ماهی را در روغن زیادی سرخ می‌کنند، در حالی که ماهی قزل‌آلا، که منبع بسیار خوبی از امگا ۳ است و نقش مهمی در جلوگیری از تصلب شرایین دارد، سرخ شده است. این باعث می‌شود ماهی قزل‌آلا نه تنها بسیاری از خواص خود را از دست بدهد، بلکه با نفوذ روغن سرخ شده به گوشت ماهی، خطر حملات قلبی و مشکلات قلبی عروقی افزایش یابد و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثر نخواهد بود.

بنابراین، بهترین روش‌های طبخ ماهی قزل‌آلا، کباب کردن، بخارپزی و پخت درون سینی فر است.

علاوه بر این، بسیاری از خانواده‌ها با مشکلی مواجه هستند که فرزندانشان از خوردن ماهی امتناع می‌ورزند. این کودکان به دلیل کمبود امگا ۳ و مشکلات ناشی از آن، در بزرگسالی با مشکلات روبرو خواهند شد.

برای حل این مشکل، توصیه می‌شود خانواده‌ها با تغییر روش‌های پخت و پز، فرزندان خود را به خوردن ماهی عادت دهند و از همان کودکی آن‌ها را به خوردن ماهی تشویق کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.